BACKPACKING - NICE/MARSEILLE #1.

 
23 juli, Nice/Marseille dag 10
 
Planen om att hänga på några andra backpackers var lättare än vad jag trodde. Direkt efter att jag slutat skriva igår knackade jag på en kabin där det satt tre tjejer från Trondheim, Norge. Tjejerna var i min ålder och de skulle också till Nice så det var en självklarhet att vi skulle dra tillsammans. En av tjejerna var så sjukt lik min gamla klasskompis Sofie. Alla tre var väldigt bohemiska och snälla.
 
När vi var framme i Nice började vi gå runt med en sovlapp på franska precis som jag gjorde i Italien. Plötsligt ser jag en man med en "POLSKA" t-shirt som reagerade på lappen.
Givetvis ropar jag "Polska!!" och därefter börjar vi prata, lika så hans polskatalande vän från Ukraina. Det slutade med att jag och de norska tjejerna följde med polacken Piotr och hans vän hem till Piotrs lägenhet. Där fick vi kaffe, te och choklad. Han sa att vi kunde få sova på hans golv i hans dotter Olivias rum.
 
Men efter att de rökt hasch och gräs öppnades ytterdörren och hans sambo med sin dotter kom in i lägenheten. Klockan var 00:30 när vi sedan blev utslängda av Piotrs polska sambo under tiden som de började storbråka. Inte nog med att paret hade kris i förhållandet, men att hitta fyra unga tjejer i sin lägenhet på natten var ingen hit.
 
Så där var vi. Ståendes på gatan utan hem eller sovplats i huvudtaget. Det var då vår vandring och sökandet efter sovplats i natten började.
När vi gått till alla möjliga hotell, frågat människor på gatan gav vi tillslut upp. Då var klockan över 03 och vi bestämde oss för att bli uteliggare.
 
Någon timmes sömn på marken utanför tågstationen i sällskap av fyra svenska tjejer och en uteliggare runt om kring oss var inte så farligt som jag trodde. Men när klockan slog 05 öppnades dörrarna till stationen och vi gick in. Dock fick man inte sova liggandes eller sittandes på golvet så det blev ingen mer sömn för mig.
 
05:55 gick det första tåget till Marseille och jag tog farväl av de norska tjejerna för att hoppa på tåget med svenskarna.
Efter att ha vinkat av svenskarna på stationen i Marseille möttes jag av en stor varm våg och kom sedan ut i solen. Tjejerna skulle vidare till en annan mindre stad i närheten.
 
Ännu en vandring började när jag skulle hitta en sovplats, eller rättare sagt ett rum i Marseille. Knackade på alla små traschiga hotell jag kunde hitta och kollade på massa konstiga och slitna rum.
Tillslut hittade jag ett rum med två sängar, garderob, bord, stol, byrå, tv, spegel och handfat mitt i centrum för 20 euro natten.
"I'll take it..!" flämtade jag ut samtidigt som jag kastade av den tunga ryggan.
 
Ett eget rum mitt i centrala Marseille, hur kan jag klaga?
Efter att ha packat upp begav jag mig ut på stan för att köpa lite frukost. När jag skulle fråga om vägen till en strand i närheten hittade jag den perfekta personen att fråga. En snygg pappa på 29år med dreads. Han hade den sötaste 15månader gamla sonen med sig.
 
Killen visade stort intresse till att hjälpa mig och tog mig till en arabisk marknad med massa frukter, grönsaker och traditionell fransk och arabisk mat. Därefter visade han mig några dreads/rastasalonger, är så sugen på att göra någon dreadlock...
 
Jag gjorde världens tabbe att inte fråga om e-mail eller FB när vi sedan sade hejdå. Alltid bra att samla på sig internationella kontakter och jag har redan gratis boende på vissa ställen i Europa än så länge. Men allt har sin mening, så vi får väll se i framtiden. Vem vet, tänk så träffas man någon annan stans i världen.
 
Tog sedan 83 bussen med en tjej till några vackra klippor, gömda bakom små gator och medelhavshus. Där var det kristallklart turkost vatten, glittrande vågor, vita klippor och bara några få människor. Jag gick tillbaka till den arabiska marknaden för att köpa med mig en vattenmelon efter att ha njutit av det vackra vattnet. Duschade jag, skrev med mamma och Patrick på mobilen samtidigt som jag åt den goda melonen.
 
På kvällen utforskade jag en del av ett område som tjejen på bussen rekommenderade. Hur underbara gator som helst men massa street art, små restauranger från olika länder och barer med uteserveringar och färgglada lyktor i träden.
 
Runt elva var jag tillbaka i mitt rum och somnade efter en händelserik dag.

SALUT!

Kommentarer
Postat av: Rinki

Wow, vilket häftigt äventyr, vad modig du är, jag skulle fega ur direkt...tror jag. Men det låter verkligen härligt ändå att kunna göra en sådan grej, ser fram emot att läsa mer om äventyret. Kommer du ihåg 29-åringens namn, du tror inte att du lyckas hitta honom på Facebook?

Sv: Känns det bra att vara med P då? Jag kan förstå att K fortfarande finns kvar där, har ni pratat något mer? Jag förstår att du kanske vill ha closure, det skulle nog vem som helst vilja.

Oj, flyttar du till Australien, det låter riktigt härligt. Vad ska du göra där? Min bästa vän bodde där ett bra tag, halvsvensk, halvaustraliensisk.

Kram på dig

Svar: Jag är så sjukt exalterad att jag inte vet vart jag ska ta vägen..! Fick visum för 3-4 dagar sedan och min vän ringde igårkväll och tjöt i telefonen att hon köpt flygbiljetter nu. Det känns fortfarande overkligt.
Nej, jag kommer inte ihåg hans namn. När det gäller namn på personer jag träffar är jag verkligen sämst på det.

Det är både upp och ner mer P. Ibland saknar jag honom men när jag tågluffade i tre veckor saknade jag honom en gång när jag var helt själv. Men jag kollade in andra och flirtade... så jag är väll inte helt kär. Det går upp och ner. Jag tror jag bromsar mig själv omedvetet men idag bröt jag ihop lite när jag läste sms som han skrivit om hur mycket jag betyder och att vi kommer gå skilda vägar. Så något känner jag ju.

Jag och min vän ska flytta dit i början av november för att jobba, äventyra och leva livet.

Förresten, du bor i Uppsala om jag inte mins fel..? Eller Sthlm?
Jag ska till Sthlm några dagar innan jag flyttar, passa på att träffa lite vänner. Hade ju vart grymt kul och spännande om vi kunnat träffas över en lunch eller dylikt. Brukar verkligen aldrig fråga någon jag inte känner så. Men det känns nästan som om du känner mig bättre än vissa kompisar gör.

KRAM
Paparazzibecka

2012-08-21 @ 17:02:53
URL: http://rhulth.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Din IP-adress sparas. Kommentarer som anses vara stötande mot mig eller mina nära raderas. Även spamkommentarer & kommentarer fulla med länkar raderas.

Om du kommenterar anonymt och vill ha svar på en fråga eller få upp kommentaren i ett inlägg där jag diskuterar om det måste du ange e-mail adress.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0