BACKPACKING - MARSEILLE #3.

 
24 juli, Marseille dag 11
 
What a beautiful morning...
Bonjour world! Vaknar runt 09 av att alarmet ringer. Känner mig någorlunda utvilad. Väldigt utvilad till skillnad från andra morgonar under resan.
 
Skriver lite med mamma på Whatsapp och beger mig sedan upp till tågstationen för att köpa reservationer av biljetter till morgondagens resa. Det blev ca 15 euro för tre reservationer mot Barcelona. Jag tar tåget kl 08:18 och är framme runt kvart i 3 på dagen.

▲Tillägg:

Andra dagen i Venedig när vi (jag och kanadeisarna) åkte fel med båten träffade jag en väldigt speciell man. Hav var 39år, har jobbat med healing i 10år och var från Chile. Nu reste han runt i Europa och gjorde healingceremonier i två år. Vi snackade en massa om buddhismen, att resa själv och healing givetvis. Chilenaren hade en sjukt lugnande aura och energi som fick mig att känna mig oerhört lugn, trygg och självsäker.

Igår var det Kristoffers födelsedag. Hela 10år fyllde han. Det är sjukt hur fort tiden går. Jag önskade verkligen att jag kunde få ta del av hans dubbelsiffriga födelsedag. Kändes lite deppigt ett tag igår..


Efter att ha fixat tågreservationerna begav jag mig mot en annan strand. Denna gången blev det en sandstrand som en gammal kvinna visade mig. Dock var det på tok för mycket folk för min smak. Massa barnfamiljer... Men jag vågade sola topless för första gången offentligt, haha..!
 
Somnade ca en timme på magen med. Årets första dopp i havet gjordes även och det var iskallt i början men gud så skönt att svalka sig.
3 timmar senare och lite small-talk med två killar på stranden, så begav jag mig tillbaka till centrum. Givetvis drog jag till den arabiska marknaden och köpte olika frukter.
Därefter tog jag en promenad till det där mysiga området jag hittade igår. Fotograferade, åt falafel med en främling på en uteservering vid skateparken och drack sedan ett glas Frappé i en bar. Där träffade jag Elise.
 
Elise är en 30årig konstnär som bor i området. Hon bad mig komma tillbaka till baren runt nio på kvällen för ett glas vin och därefter skulle hon visa mig runt i området.
Vi sa hejdå för den gången och på väg hem tillbaka till mitt rum i det arabiska området träffade jag på en gammal hippie som jag gissar på var hemlös. Vi satt i skateparken och diskuterade om open minding, aura, att gå sin egna väg i livet osv.
 
Därefter gick jag raka vägen hem till hotellet för att ta en dusch och fräscha upp mig. Samtidigt som jag skrev med mamma och Patrick så försökte jag boka ett hostel i Barcelona. Med det sket sig eftersom man var tvungen att betala i förväg vilket jag inte kunde. Istället går jag bara raka vägen till hostellet imorgon när jag kommer fram till Barcelona så får man hoppas på det bästa.
 
När jag väl skulle gå tillbaka till området stoppade hotellägaren mig. Han och hans arabiska vänner skulle äta middag. Det var Ramadan och hotellägaren bjöd in mig till personalrummet för att äta med honom och hans vänner. Det går ju inte att tacka nej till...
 
Efter en stor middag med araberna framför alla överbevakningsskärmar i personalrummet sprang jag sedan upp till mitt mysiga favoritområde för att möta upp Elise. Vi började med att dricka ett glas vitt. Därefter startade hon min lilla guide tour runt området.
 
Jag träffade hennes vänner och bekanta, testade den typiska Marseillematen samt drinken, hon visade mig hennes graffiti på olika ställen och sedan gick vi ner till det svarta området där det bara bodde svarta människor. Hon presenterade mig för en hel del reggaefolk och rastafaris, drack öl och fotograferade.
 
När vi skulle göra det sista stoppen för kvällen hamnade vi i hennes nya ateljé. Då märkte jag att hon var ganska hög efter allt rökande. Hemma på hotellet runt 01 jävlades hotellägaren med mig med att lira mig att det var stängt och att man inte kan gå in i hotellet så sent. Jag fick panik en sekund med sen började han bara skratta i högtalaren...
Packade ihop lite och gick sedan och la mig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Din IP-adress sparas. Kommentarer som anses vara stötande mot mig eller mina nära raderas. Även spamkommentarer & kommentarer fulla med länkar raderas.

Om du kommenterar anonymt och vill ha svar på en fråga eller få upp kommentaren i ett inlägg där jag diskuterar om det måste du ange e-mail adress.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0