MY LOVE TO MELBOURNE // LETTER.

 
Onsdag 11:15
 
- En vän som är sugen på att komma hit till Australien ville att jag skulle berätta lite om hur det är här.
Såhär beskrev jag det:
 
 

Hmm... vet inte riktigt hur jag ska börja. Till en början, jag har bara varit i Melbourne (storstad med mycket kultur, växlande väder med min 18 grader på våren. Deras vår håller på att ta slut och sommaren börjar komma nu. Idag ska det vara 25 grader imorgon 34, om två dagar 22. Så det är upp och ner hela tiden. Men det är ändå skönt.

 

Enligt ALLA jag frågat om bästa ställena i Australien så är Melbourne den bästa storstaden och Byron Bay den bästa surfing/hippie/chillstaden. Dit ska vi givetvis!

 

Jag har aldrig blivit så varmt välkomnad av främlingar som jag blir här. Alla är så jordnära och lojala. Visst finns det någon idiot, det gör det överallt. Men det finns bara en jag stört mig på som jag inte gillar så mycket här. En enda över tre veckor och han är inte en australiensare. Haha.

 

Jag älskar när jag går ut på morgonen och brevbäraren säger godmorgon och småpratar lite, när min jobbarkompis (kitchen chef) packar ner goda baguetter och paninis som blev över under dagen som jag kan ta med hem till mig och Daniella. När vi hänger i parken och ligger i gräset och lyssnar på musiken som skejtarna i skateparken några meter bort spelar. När man kan gå fram till en främling och börja prata om vad som, leda med deras bebis, springa runt med hunden utan att fråga innan och ändå inte känns konstigt.

 

Deras vår är som Sveriges allra bästa sommar, människor hjälpsamma och utåtriktade. Det finns ingen snö, bara palmer. Kreativiteten finns runt varje hörn och inga kråkor samt skator så långt ögat kan nå. Människor lever, vågar, andas, njuter och öppnar upp sig för allt och alla.

 

Stora parker med vackra fontäner blomstrar av rosor, palmer, kakuser och andra exotiska växter Restauranger på hjul, kängurus ute i naturen och grymma byggnader vart du än befinner dig i staden. Kärlek och livsnjutning i varje levande själ.

 

Arbetsraster under en palm i en park med en bok, meditationer på kvällarna, gatumusik, picknick och promenader i sol samt under stjärnhimmel. Denna stad sägs vara en av de två bästa platserna i Australien och jag förstår varför.

 

Aldrig har jag känt mig så hemma, aldrig har jag kunnat svara I'm great, thanks! och verkligen mena det helhjärtat när någon frågar hur jag mår. Efter snart en månad på andra sidan jorden måste jag erkänna att jag redan har ångest över att jag inte kan stanna här för alltid. Jag år ont i magen när jag tänker tillbaka på vardagen i Halmstad och vad isolerad man är från livet när man är där.

 

Just nu tycker jag mest synd om alla som sitter i Sverige utan att säga att de upplevt världen. Det är en helt annan mentalitet, en annan värld.

 

 

Jag tror jag är kär i denna plats.


Kommentarer
Postat av: Amanda

Jag kan verkligen rekommendera er att ni får inte missa Melbourne Zoo!! Har ni tid så gå verkligen dit. En jättefin djurpark och man kan ta fina bilder!!

2012-11-28 @ 21:45:19

Kommentera inlägget här:

Din IP-adress sparas. Kommentarer som anses vara stötande mot mig eller mina nära raderas. Även spamkommentarer & kommentarer fulla med länkar raderas.

Om du kommenterar anonymt och vill ha svar på en fråga eller få upp kommentaren i ett inlägg där jag diskuterar om det måste du ange e-mail adress.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0