BACKPACKING - VENEDIG #2.

 
20 juli, Venedig dag 7
 
Vaknade upp ca 30min innan tåget anlände till vackra Venedig. 
När vi väl var framme var det varmt och vi hade en lång väg att gå. Vi tog följe med två bittre Holländare till en riktigt fin camping för att leta efter sovplats. Efter någon timmes vandrande med våra ryggor, svettiga och trötta i solen var vi äntligen framme. Men då var det dessvärre fullbokat. Jag och Margie bestämde oss för att dela på en frukostbuffé på den fina campingen och passade på att plocka på oss kokta ägg, minitoast och nutellakräm som vi kan ha till frukost imorgon.
 
Sedan vandrade vi vidare till nästa camping. Där delade vi på en stuga/bungalow för 15 euro per pers. Får väll tillägga att vi lyckades pruta ner 1.66 euro, haha. Låter kanske inte så mycket, men fortsätter man på den vägen så blir det mycket för en fattig backpacker i längden.
 
Campingen var full av polacker och vi har trevliga franska familjer och franska hippies till grannar. Campingen ligger lite utanför Venedig, Via Orlanda men det tar bara 20min med bussen in till tåg- och båtstationen. Därefter tar man båten in till innerstaden på 25min. Det är så härligt att åka båt istället för vanlig buss eller metro hela tiden.
 
Först betalade vi 7 euro per pers för 1h men då märkte vi att de inte kollar biljetterna i huvudtaget så vi åkte båten genom Venedig 6 gånger idag utan biljett. Värt!
 
Venice, du är så vacker så att jag nästan blir tårögd. Dyr men vacker.. och romantisk! Dock för mycket turister men utöver det är du perfecto! Jag vill stanna en natt till med då får det vara något riktigt billigt ställe för att jag ska ha råd.
 
Gick runt med en lapp på stan där det stod: "Ho bisogno di un letto. Dormire domani."
Det betyder: "Jag behöver en säng. Sova imorgon."
 
De äldre italienska kvinnorna skakade på huvudet och sa bara "No no nooo..!"
Efter ett tag gick vi till en restaurang som hette Trattoria Pizzeria, Agli Artisti. Medan vi satt där och drack lite vin log lappen uppe på bordet och restaurangägaren fick syn på den. Efter att ha läst berättade han att han hade en lägenhet på en lite ö kallad Lido som ligget 10min bort från centrum med båt och att jag skulle kunna få låna den gratis över en natt.
 
Jag har tackat ja till den och ska kolla på den runt 12-13 imorgon. Hoppas att det är en gammal typisk italiensk lägenhet med en liten balkong och mycket växter som de flesta har här. Det ska tydlligen vara en fin strand där så det ultimata hade varit om man kunde se stranden eller havet från lägenheten. Men nu ska jag inte dagdrömma allt för mycket..
 
När vi vandrat runt i vackra Venice, gått vilse på de små trånga gatorna och druckit den typiska "Venice-drink" som är en Spritzer med Aperol, var det dags för oss att ta oss tillbaka till campingen. Men då hoppade vi av på fel båtstation och tog sedan fel båt tillbaka. Det tog betydligt längre tid att ta sig hem till campingen än planerat. Men vi lärde oss iallafall deras kollektivtrafik tillslut.
 
När vi väl kom fram lånade jag en dator från några australiensare, tvättade kläder förhand och la mig sedan lite tidigare.
Margies kille dricker ständigt öl och har redan en ölmage vid så tidig ålder... Riktigt vidrig är han. Men imorgon tag jag farväl av Margie och hennes kanadensiska kille.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Din IP-adress sparas. Kommentarer som anses vara stötande mot mig eller mina nära raderas. Även spamkommentarer & kommentarer fulla med länkar raderas.

Om du kommenterar anonymt och vill ha svar på en fråga eller få upp kommentaren i ett inlägg där jag diskuterar om det måste du ange e-mail adress.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0