Allt är avklarat i skolan! {Oprah Winfrey

Nu är allt avklarat i skolan och våra lektioner är helt onödiga. Vi kommar fördet mesta på film eller pysslar.
Dödstråkigt är det... Men det viktigaste är ju att v inte har några läxor eller annat i skolan längre. En riktigt underbar känsla!
Tänkte bjuda med mig av mitt sista skolarbete i högstadiet som handlar om Oprah Winfrey.

OPRAH WINFREY

Varför jag valde Oprah Winfrey
Jag valde att skriva om Oprah Winfrey eftersom hon har gjort så mycket bra i världen. Hon är en så fruktansvärt stark kvinna som har fått gå igenom så mycket i sin barndom men ändå så har hon klarat allt genom att hon alltid har stått på sig. Oprah Har inspirerat och stöttat oerhört många människor runt om i världen. Jag har hört at Oprah även har stöttat Obama inför presidentvalet som jag tycket är mycket intressant. Jag valde att skriva om henne också för att hon är en svart kvinna som förändrat så mycket. All media som hon stått framför och sagt vad hon tycker. Att en svart kvinna klarat så mycket och skapat så mycket bra är inte många som klarar. Hon kommer alltid att vara en legend för världen och en hjälte för många.

Frågeställningar
Frågor jag vill få svar på: Varför en del människor tycker så illa om Oprah? Jag menar, folk borde älska henne efter alt hon gjort. Varför folk inte uppskattar Oprah? Hon har ju hjälpt så många kvinnor och en hel del svarta. Jag undrar även vem som har inspirerat Oprah? Hon har så starkt hjärta och har verkligen kraften till at aldrig ge upp och bara fortsätta kämpa. Jag tror att det måste finnas någon som inspirerat henne. Eller så är det någon eller något som påverkat henne mycket.

Om Oprah Winfrey
Oprah Winfrey är en amerikansk pratshowsvärd, filmproducent och skådespelerska från Koscinska, Mississippi. Hon föddes den 29 januari 1954. Oprah var uppfostrad av sin mormor på en gård där hon ’’började sin sändningskarriär’’ genom att b.la lära sig läsa vid tre års åldern. Från sex års åldern till 13 bodde hon i Milwaukee med sin mamma. Efter en lidande misshandel och ofredande sprang hon iväg och sedan skickades till ett ungdomsfängelse vid 13 års åldern bara för att konstatera att det var fullbelagt. Som en sista ut skickades hon till Nashville för att leva enligt sin fars stränga disciplin. Oprahs sändningskarriär började vid 17 års åldern då hon blev anlitad till WVOL Radio i Nashville, och två år senare skrev hon kontrakt med WTVF-tv i Nashville som reporter/ankare. 1978 upptäcktes hennes talang för pratshower. I januari 1984, hon kom till Chicago som värd i WLS-TV: s "AM Chicago," På mindre än ett år gjorde on "AM Chicago" till det hetaste i stan. Showens längd utökades snart till en timme och i september 1985 bytte de namn på showen till "The Oprah Winfrey Show." Oprah har nu sin egen pratshow som hon leder sedan 1986. Den sänds även på svenska TV3 samt TV4. Showen spelas in i Chicago och produceras av Oprahs produktionsbolag Harpo. Oprah räknas numera som en legend i de verkligt stora inom den amerikanska tv-industrin. Förutom sin egna pratshow så har Oprah en välgörenhetsverksamhet, Oprah’s Angel Network, månadsmagasin, O – The Oprah Magazine, och en egen bokklubb, Oprah’s Books. Oprah är i topp i tv-löneligan med sina 1,3 miljarder kronor om året! Hon räknas till en av de 100 mest inflytserika personerna i världen och blev även USA:s första mörkhyade miljardär. Som skådespelerska för Oprah även en nominering till en Oskar för sin biroll i Purpurfärgen som spelades in år 1985. Andra filmer som Oprah medverkat i är b.la Om kvinnor hade vingar (TV-film) år 1997, Älskade – 1998, Min vän Charlotte (röst) -2006, Ocean’s Thirteen -2007, och Bee Movie (röst) -2007.

Tha Oprah Winfrey Show
Oprahs pratshow ses över 20 miljoner tittare i bara USA. Och hon sänder det i över 100 länder runt om i världen. Hennes publik är en mycket trogen skara som skickar in ca 3 000 e-brev om raden till Oprahs redaktion. Oprah har intervjuat oerhört många personer i sin show under de senaste 20 åren och ställer för det mesta personliga frågor till gästerna. Ho har intervjuat både skådespelare, musikartister m.m. Bland annat: Madonna, Prince, George W. Bush, John F. Kennedy Jr, Michael Jackson, Muhammad Ali, Hillary Rodham Clinton, John Travolta, Julia Roberts, Eddie Murphy, Bruce Willis, Nicole Kidman, Tom Hanks, Tom Cruise, Nelson Mandela, Tiger Woods, och drottningen Raina av Jordanien. Programmet är numera inne på sin 21:a säsong, och det är beräknat att det blir 25 säsonger. Oprahs show blev utnämnd till en av de bästa TV –serierna under 1900 –talet i det amerikanska nyhetsmagasinet Time. I hennes program är det ofta ämnen som påverkar amerikanernas kulturella medvetenhet. Oprah överaskade sin publik i hennes nionde säsongspremiär genom att ge dem en Pontiac G6 var. Efter det så har detta blivit kallat ett av de största händelserna i TV –historien av den amerikanska tidningen TV Guide. Några av det händelser som tagits upp i Oprahs program är b.la Fattigdom i Afrika, AIDS, Bombdådet i Oklahoma City, 11 september-attacken, Columbine-massakern, O.J. Simpsons rättegång och Tsunamikatastrofen.

Sammanfattning
Sammanfattning av innehållet
Detta arbetet handlar om Oprah Winfrey, den första mörkhyade miljardären som driver en egen pratshow, bokklubb, månadsmagasin och välgörenhet. Arbetet innehåller allt från hur Oprah startade sin egna pratshow och en del av hennes barndom. Här finns blandad fakta om den starka och självständiga kvinnan som haft en mycket tuff uppväxt men ändå klarat sig upp till toppen och nu är en legend och förebild för många.

Egna tankar
För mig har Oprah alltid varig en mycket stor och stark person. Ibland ser jag henne som en av de stora politiska personerna som styr över världen. Men egentligen så är hon bara en kvinna som haft tålamod och ståt upp för vad hon gör och tror på. Hon har alltid gått sin egna väg och haft en dröm sin ingen skulle förstöra för henne. Jag tycker att det borde finnas flera av den här typen av människor. Särskilt kvinnor! Kvinnor har det mycket tuffare än männen i vårt samhälle. Visst finns det undantag, för det gör det ju överallt. Men jag tycker att vi kvinnor ska bara fortsätta kämpa och tro på oss själva. Gå vår egna väg och leva livet. Ha en dröm man strävar mot, och som ingen ska förstöra för en. Pesic vad Oprah gjorde. Så det är bara att verkligen ha fötterna på jorden och sträcka på sig. Stå upp för dig själv. Våga vara dig själv och våga tro på dig själv. För då klarar vi det. Tänk t.ex. vilken dröm om en kvinna skulle bli president. Vilken förändring det skulle blivit i vårt samhälle, i hela världen! Nu när Obama, som är svart har blivit president så hoppas vi på att vår värld blir bättre, friskare och klockare. Vi kan ju bara hoppas på att en stark, klok och rättvis kvinna får ta ställningen. Får mera makt och visar verkligen en ny och bättre förändring. En kvinna som Oprah Winfrey. Jag tror att vår värld skulle bli så mycket bättre om världen, männen, politikerna, alla, ja om alla skulle ge Oprah lite mera makt så skulle jorden blivit lite bättre. Det skulle inte vara så mycket grönare på andra sidan gräset utan mer jämnlikt här i världen. Jag tror på förändring och på Oprah Winfrey!

God Natt!
KRAM/ Rebecka <3

Kommentarer
Postat av: F r i d a 5 l i n g

sv: tack detsamma ^^

2009-06-07 @ 10:43:23
URL: http://bitoffrida.blogg.se/
Postat av: Tojjy

jag snor detta när jag har ett arbte. (Y) HAHAHAHa

2009-06-09 @ 18:28:43
URL: http://missbui.blogg.se/
Postat av: Linnéa

sjukt bra skrivet. du måste fått mvg ? =)

2009-06-19 @ 14:27:47

Kommentera inlägget här:

Din IP-adress sparas. Kommentarer som anses vara stötande mot mig eller mina nära raderas. Även spamkommentarer & kommentarer fulla med länkar raderas.

Om du kommenterar anonymt och vill ha svar på en fråga eller få upp kommentaren i ett inlägg där jag diskuterar om det måste du ange e-mail adress.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0